Scott Spark 2022

Pridal Marek K. dňa 18.04.2015


Scott Spark 2022


Dlho očakávaná novinka od Scottu bola konečne odtajnená

O novom Sparku sa hovorí veľmi dlho, v podstate už druhý rok. Najprv sa čakalo, že ho Scott predstaví už v rámci minulého modelového roku a továrenský tím na ňom odíde na olympiádu. Lenže covid olympiádu odsunul a s tým aj plány mnohých firiem a nového Sparku sme sa teda nedočkali ani vlani, ani v rámci modelového roku 2021.

Scott však evidentne chcel na olympiádu vyslať svojich pretekárov na novom modeli, a preto doslova za minútu dvanásť pripravil odtajnenie bicykla, ktoré veľmi starostlivo skrýval, a hoci o ňom kolovali rôzne špekulácie, oficiálne ho nikde nikto nevidel ani nevyfotil.

Súčasná generácia Sparku je tu s nami už od roku 2016. V podstate od predchádzajúcich olympijských hier. Podobne to majú napokon aj mnohí ďalší výrobcovia, ktorí tiež ladia predstavovanie nových X-Country modelov tak, že je načasované na olympijský cyklus.

Ďalšou vecou, o ktorej sa potom pomerne veľa špekulovalo, je, či a aký vplyv na nový rám Sparku bude mať spolupráca Scottu so švajčiarskou značkou Bold, ktorá je známa svojou integráciou tlmičov dovnútra rámu. Všetky odpovede na otázky predtým kladené teraz poznáme. Spark 2022 bude vyzerať takto a to znamená, že sa väčšina špekulácií o novinkách v podstate vyplnila.



 

Spark bol doteraz synonymom ako pre rýdzo závodný celoodpružený XC rám, tak pre bike v uvoľnenejšom trailovom štýle. Že sa na tomto nič nemení, dokladá aj nový slogan "Fast is Fun". Podobne ako v predošlej generácii Scott nachystal dva varianty bicykla, pričom ten s prívlastkom RC mieri na čistokrvných pretekárov, zatiaľ čo ten, označený číselnou sériou 900, ponúkne viac zdvihu i zábavy predovšetkým na traily.

Zaujímavé sú nielen nasledujúce konštrukčné novinky, ale aj to, že Scott opäť zvýšil zdvihy. Slovko opäť používam schválne, pretože predošlá generácia RC modelu začínala na zdvihu 100/100 mm, ale končila v rámci minulého roka na zvýšených 110/100 mm. Nová generácia v tomto ohľade borí mýty, pretože nastavuje aj pre závodné Spark RC kombináciu 120/120 mm a trailovejšia deväťstovky sú na tom ešte lepšie, konkrétne 130/120 mm. Inak len pre istotu, všetky Sparky sú teraz výhradne dvadsaťdeväťpalcové.

Tým najzásadnejším, čo prichádza spolu s novou generáciou Sparku, je tlmič integrovaný do rámu. Túto veľmi špecifickú konštrukciu tak Scott preberá od Boldu, švajčiarskej firmy, ktorú pred časom kúpil. (Scott predstavil svoje nové sídlo a spoluprácu s Boldom).

 

 

Čo musí mať úspešný model, aby bol skutočne úspešný? Predovšetkým musí dobre vyzerať a taktiež fungovať. No a ukrytý tlmič vo vnútri rámu plní oba predpoklady vrchovatou mierou. O tom, že rám bez zbytočností jednoducho dobre vyzerá vždy, nemôže byť pochýb a tlmič ukrytý v ráme so sebou prináša aj niekoľko konštrukčných plusov. Tým najdôležitejším je, že na tlmič nepôsobia žiadne rušivé vplyvy. Minimalistické uchytenie maximálne eliminuje krútenie tlmiča, ktorý tak prenáša výhradne sily pôsobiace naň. Schránka, vo vnútri ktorej sa nachádza, je maximálne tuhá a súčasne ho chráni aj pred vonkajšími vplyvmi, ako sú voda, blato alebo odletujúce kamene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Detailisti možno namietnu, ako sa nastavuje pri tomto kolese optimálny sag? Aj na to sa myslelo. Na ľavej strane hlavného čapu vahadla nájdete malú stupnicu, ktorá vám aktuálne nastavenie sagu prezradí bez toho, aby ste museli liezť dovnútra bicykla a zisťovať to na samotnej piestnici.

Ďalším plusom tejto konštrukcie je, že horný čap integrovaného vahadla veľkého priemeru a tým spevňuje nielen tuhosť rámu, ale aj celú zadnú stavbu.

Scott sa na rozdiel od Boldu pridržal súčasného systému odpruženia. Pokračuje teda so zeropivotom, využívajúcim flexiu horných vzpier zadnej stavby. Scott aj mnoho ostatných firiem, ktoré tento systém využívajú, zhodne tvrdia, že pre dosiahnutie ideálneho pomeru čo najnižšej hmotnosti a tuhosti pri nízkozdvihových fulloch je tento variant najlepší. Vôbec pritom nevadí, že tlmič nie je ľahko prístupný, pretože ovládanie je tu pochopiteľne diaľkové, a ako sme pri Scottu zvyknutí, jedinou Twinloc dvojpáčkou kontrolujete súčasne tlmič aj vidlicu. Mimochodom, Scott túto svoju páčku opäť vytunil a urobil vo verzii pre Shimano brzdové páky vybavené i-Spec.

Posun integrácie však Scott neurobil len pri tlmiči. Kompletne prepracoval aj celú hlavovú pasáž, aby mohol kompletnú kabeláž do rámu dostať už v rámci špeciálne koncipovanej hlavovky a rozšírenej hlavovej rúrky.

                                                                          

Kvôli Twinlocku a piatim bovdenom pred riadidlami patril Scott doteraz medzi rekordérov v množstve a spleti kabeláže pred riadidlami. To sa teraz mení! Väčšina bovdenov je pripevnená k spodnej strane riadidiel a za jazdy ich pred sebou prakticky nevidíte. Je upravený aj integrovaný kokpit riadidiel a predstavcov, ktorý má za úlohu okrem iného dômyselne ukryť maximum kabeláže.

 

Napísať komentár

Vaša e -mailová adresa nebude zverejnená!