Akú veľkosť rámu a kolies zvoliť

1. Ako vybrať veľkosť rámu bicykla
2.Ako vybrať veľkosť kolies bicykla

 

Chcete kúpiť nový bicykel sebe, partnerke alebo deťom? Ak máte vybrané, zostáva zvoliť správnu veľkosť rámu. Ukážeme vám, že aj tento proces môže byť v niekoľkých situáciách celkom zábavy. Výsledkom bude bicykel, ktorý svojmu jazdcovi padne ako dobre strihaný oblek. Skvele ovládateľný, pohodlný a prinášajúci presne tie pocity z jazdy, pre aké cyklistika koluje v našich žilách.

Chcem zistiť správnu veľkosť:

1.1 horského bicykla

1.2 cestného bicykla

1.3 detského bicykla

1.4 elektrobicykla

1.5 gravelu/cyklokrosového bicykla

1.6 mestského bicykla

 

1.1 Horské bicykle

Kategória horských bicyklov, tzv. „emtébéčiek“ je dnes poriadne široká. Preto môže hrať rozdiel, či vyberáte konzervatívneho „pevňáka“ na cestovanie a kochanie sa krajinou, alebo moderné „celopéro“ pre zábavu pod lanovkou a ďalšie uspokojenie adrenalínových túžob. Presvedčiť sa o tom môžete sami, keď ako správne zapálení bikeri porovnáte čísla pri geometrii kolies s odlišným zameraním jazdy. Pekne sa tie milimetre a sklony líšia. Preto odporúčame pozrieť sa na celú vec trochu viac zoširoka. Viete napríklad, aké sú vaše osobné preferencie? Kde budete najčastejšie jazdiť a koľko času máte na to byť v sedle? Pri horskom bicykli platí, že pocity môžu niekedy prevážiť samotné meranie. Okrem výšky postavy existuje aj meranie výšky rozkroku (a tam prichádza tá sľubovaná zábava). Podrobne túto techniku popisujeme pri cestných bicykloch.

TIP č. 1
Pokiaľ zistíte, že sa nachádzate presne medzi dvoma rámovými veľkosťami platí, že pri voľbe tej väčšej získate stabilnejší a pokojnejší bicykel s nepatrne väčším priestorom medzi sedlom a riadidlami. Taktiež sedlovú rúrku nebudete musieť vyťahovať z rámu až k oblakom, aby ste našli ideálny posed. Naopak pri voľbe menšieho rámu bude celý bicykel živší a hravejší. Ideálnu pozíciu pre dlhé vychádzky však môžete hľadať o niečo ťažšie.

TIP č. 2
Viete k vášmu horskému bicyklu, ktorý pôjde do „cyklistického dôchodku“ dohľadať na stránkach výrobcu geometriu? Potom nie je nič jednoduchšie ako ju porovnať s geometriou nového MTB – vybraného nástupcu. Pri porovnávaní odporúčame porovnať aj dĺžky predstavcov. Tie môžu posed pekne natiahnuť alebo skrátiť. Predtým bývali predstavce všeobecne dlhšie.

TIP č. 3
Univerzálnu tabuľku rámových veľkostí vždy berte iba ako orientačnú. U jednotlivých výrobcov horských bicyklov sa môže označenie trochu líšiť. Jeden dá na výber z troch veľkostí a ďalší pokojne z piatich. Výsledok je napríklad, že M je pri inej značke L.

1.2 Cestné bicykle

 

Že by mal bicykel  padnúť rovnako ako dobre strihaný oblek platí pri cestných bicykloch dvojnásobne. Špecifický, športovo strihaný posed presnej miery vyžaduje, inak sa môže ozvať bolesť  kolien aj chrbta. To potom môžete na vytúžené zbieranie COM-ov a veľké výkony zabudnúť...

Teraz ale koniec obavám, prechádzame na zábavnú časť. Tou je meranie výšky rozkroku. Je pre výber správnej veľkosti užitočné a môže byť aj zábavné, pokiaľ napríklad chcete nový stroj nadeliť sebe i partnerke a meriate teda oba.

Meranie robte naboso a oblečte si cyklistické kraťasy. Ak je to možné, vyhľadajte pomoc druhej osoby. Najprv sa teda jeden z vás postavte rovno chrbtom k stene. Vezmite vodováhu a vložte si ju medzi stehná.

 

Oboma rukami a pri súčasnom udržiavaní vodováhy vo vodorovnej (k tomu je dobré sledovať bublinku) polohe ju prisuňte k rozkroku tak, ako by ste sedeli v sedle. Potom zmerajte vzdialenosť od horného okraja vodováhy k podlahe.

 

Nameraná hodnota je tou správnou výškou rozkroku. Pokiaľ máte šikovný mobil so zabudovanou vodováhou a laserovým meračom vzdialenosti, môžete použiť aj ten. U partnera/partnerky jednoducho opakujete celý postup.

Teraz ideme počítať!

Veľkosť cestného bicykla = nameraná výška rozkroku x koeficient 0,66

TIP č. 1
Vnútorná dĺžka nohy má významný vplyv na konečnú veľkosť rámu - toto meranie je potrebné vykonať obzvlášť presne, najlepšie niekoľkokrát - ráno, na obed a večer - budete prekvapení! Ale nezľaknite sa, ráno pokojne môžete namerať 1 - 2cm rozdiel oproti večernému meraniu. Je to úplne normálne - cez deň si do seba kosti postupne "sadajú". Takže čo potom? Zvoľte priemer.

TIP č. 2
Meranie výšky rozkroku môžete vykonať aj pre horské „MTB“ bicykle, ktorým sa venujeme v prvej kapitole. Pozor – mení sa u nich koeficient. Vzorec vyzerá nasledovne:

Veľkosť MTB bicykla = nameraná výška rozkroku x koeficient 0,56

TIP č. 3
Tie najrýchlejšie cestné bicykle sú stroje na časovku a triatlon. Pozícia jazdca na nich je prísne športová a aerodynamická. Geometria časovkových bicyklov podlieha, na rozdiel od bicyklov triatlonových, prísnym pravidlám medzinárodnej cyklistickej únie UCI.

1.3 Detské bicykle

To, že deti rastú ako z vody zavinilo rozmnoženie akéhosi nešváru smerom od rodičov. Často sa stretávame s tým, ako sa kupujú bicykle, do ktorých deti ešte len dorastú. Tu pozor! Predstavte si seba na obrovskom bicykli. Bavilo by vás na ňom jazdiť? A teraz si predstavte, že sa s tým má malý cyklista a jeho krátke končatiny pobiť. Ľahko môžete najlepší šport na svete totálne znechutiť. Takže väčší bicykel nikdy nekupujte, platí? =)

Preto odporúčame pred kúpou detského bicykla využiť orientačnú tabuľku a najlepšie je bicykel vyskúšať. Vek detí nemusí byť tým najlepším parametrom. Každý jednoducho rastie trochu iným tempom. Možno to poznáte sami, či sa vám v škole smiali, že ste drobček alebo dlhý.

TIP č. 1
Pri detských bicykloch si nepleťte veľkosť rámu s priemerom ráfikov. Údaj, ktorý je udávaný značí práve priemer ráfika.

TIP č. 2
Pri kupovaní detského bicykla je oveľa dôležitejšie, aby dieťa dosiahlo celým chodidlom na zem, než aby malo presne vyladený posed ako rodičia. Táto dôvera a pocit bezpečia zaručia, že jazda bude zábavou.

TIP č. 3
Deti nedokážu oceniť maximálnu výbavu svojho bicykla. Sledujte radšej a nebojte sa opýtať, či je bicykel predovšetkým ukážkovo funkčný a ľahký. Napríklad odpružené vidlice obyčajných detských bicyklov (20" - 24") obvykle skoro vôbec pod detskou váhou nefungujú a navyše sú ťažké. Potrebujú ich teda?

1.4 Elektrobicykle

Výber elektrobicyklov dnes zahŕňa doslova všetky klasické cyklistické kategórie od mestských približovadiel po drsné, celoodpružené beštie. Ich geometria sa vďaka moderným pohonom a lepšej integrácii akumulátora do rámu priblížili klasickým bicyklom na milimetre.

1.5 Gravel a cyklokrosové bicykle

Gravel a cyklokrosové bicykle majú odlišnú geometriu ako cestné bicykle, aj keď na prvý pohľad vyzerajú podobne. Výber veľkosti však prebieha úplne rovnako a správna voľba je dôležitá, či už sa chystáte objaviť nové dobrodružstvá s gravelom alebo naplniť vlastné závodné ambície na blativom cyklokrosovom zápolení.

1.6 Mestské bicykle

Pohodlná jazda po meste, cestovanie, ukazovanie.... To sú mestské bicykle, s ktorých veľkosťami to môže byť trochu ošemetné, pretože niektorí výrobcovia uvádzajú veľkosť UNI. To je dané predovšetkým sklonom sedlovej rúrky, ktorá predlžuje posed a prípadne s nastaviteľným predstavcom, ktorý taktiež pozíciu za riadidlami upravuje.

2. Ako vybrať veľkosť kolies bicykla

Dávno neplatí, že pri kúpe horského bicykla automaticky kupujete „dvadsaťšestku“. Jednotný rozmer aký majú napríklad cestné a crossové bicykle je u MTB v pasé. Niekto sa nastupujúcemu trendu vypletených kolies s priemerom 27,5" a 29" mohol skraja posmievať, iný možnosť voľby optimisticky vítať, faktom však je, že každý rozmer našiel svoje miesto a každý má mimo svojej popularity/nepopularity plusy a mínusy. Viete, ako si medzi nimi vybrať? Správna voľba vám totiž z veľkej časti ovplyvní jazdný zážitok. A o ten predsa ide =)

Chcem si vybrať podľa:

  • 2.1 postavy a pohlavia
  • 2.2 štýlu jazdy
  • 2.3 techniky a skúseností
  • 2.4 čo hovoria čísla

2.1 Vyberám podľa postavy a pohlavia

Výška postavy by vždy mala korešpondovať s veľkosťou samotného bicykla. A áno, ideálne aj s priemerom vypletených kolies. Preto zbytočne nepozerajte aký je trend alebo na čom sa vozia vaši priatelia. Nenechajte sa ovplyvniť ani svojim obľúbeným sledovaním svetového pohára v cross-country či Enduro World Series. Najčastejšie totiž uvidíte aj malých pretekárov a pretekárky na dvadsaťdeviatkach. Píšte si, že títo profíci majú veľmi nadreté, disponujú veľkou silou a techniku ​​majú dokonale zvládnutú. V bežnom svete platí, že pokiaľ meriate pod 170 cm, stojí zauvažovať o menšom priemere, než je 29 palcov, aj keď ide v súčasnosti o najvyhľadávanejší variant. Ak nie ste trénovaní, mohol by vám veľký priemer pripadať ťažkopádny, lenivý a zbytočne by ste sa nadreli, cyklistky predovšetkým. Ich výhody, ako väčšia efektivita pri prekonávaní prekážok, komfort a bezpečnosť by boli zbytočné. Priemer 27,5" je pre menších jazdcov a jazdkyne skvelým kompromisom, lepšie sa s ním akceleruje aj zatáča, bike môže byť čitateľnejší v technických pasážach, čo prináša viac zábavy ak na to príde. A kam že zmizli klasické 26", ktorým sa jazdní prejav 27,5" viac podobá ako 29"? V súčasnej dobe ich okrem najlacnejších horských bicyklov u dospelých modelov ťažko nájdete. Slúži predovšetkým pre juniorov do výšky 150 cm a pre okrajové závodné alebo freestyle disciplíny, kde majú zase svoje prednosti.

TIP č. 1

Niektorí výrobcovia pri dámskych, ale aj pánskych horských bicykloch pri menšej rámovej variante rovno ponúkajú priemer 27,5". Výber vám tak uľahčí.

TIP č. 2

Stáva sa, že u elektrobicyklov si jazdec menšieho vzrastu povie, že veľký priemer nevadí, pretože ho pomôže roztočiť a rozbehnúť elektromotor. To síce áno, ale elektromotor už nijako nepomôže s manipuláciou v technických pasážach, ktorá môže byť ťažšia aj vzhľadom na celkovo ťažší e-bike.

2.2 Vyberám podľa štýlu jazdy

Viete, kde predovšetkým budete na novom bicykli jazdiť?
Ste skôr typ, ktorý si užíva pokojnú výletnú jazdu, alebo vás baví búšiť do pedálov a zdolávať rôzne prekážky? Zveziete sa najradšej po peknej lesnej cestičke, alebo vás nenaplní nič iné ako technická cesta v trailcentre a bike parku? Veľký priemer vás poteší komfortom a zotrvačnosťou pri pokojnej jazde, ale aj v technických, predovšetkým v rozbitých pasážach má svoje plusy. S dobrými plášťami garantuje najlepšiu priľnavosť, oporu v stúpaní a brzdný účinok, pretože má zo všetkých priemerov najväčšiu styčnú plochu s terénom. Veľké koleso tak nezapadá do dier a cez sériu nerovností lepšie prejde. Tým sa pre vás stáva viac bezpečné, stabilné a predvídateľné. V spomínanom teréne to ale môže byť tak trochu nuda (záleží aj na geometrii rámu bicykla) a pokiaľ máte radi živú jazdu a baví vás hľadať ideálne stopy kadiaľ ísť, potom stojí za zváženie 27,5". To, ako s menšími kolesami váš bike ožije spoznať predovšetkým v zatvorených zákrutách alebo na skokoch. Riešením môže byť aj tzv. „mullet“ bike – nový trend, ktorý kombinuje 29" vpredu a 27,5" vzadu. Taký bike má stále skvelú priechodnosť terénom, dobre vedie stopu, ale zároveň zostáva agilný v zákrutách vďaka menšiemu kolesu vzadu. Priemer 26" je vyhradený vďaka svojej hravosti a živosti jazde v najviac technických disciplínach – pumptrack, dual slalom, freestyle MTB. A také bicykle nie sú pre bežné jazdenie nijako vhodné.

TIP č. 1
Ako je na tom tuhosť vypletených kolies v teréne? V prípade bočnej tuhosti kolies platí, že čím väčší priemer a dlhšie drôty, tým väčšia tendencia ku krúteniu celku, čo sa negatívne prejavuje hlavne pri akcelerácii v zákrutách. Z našej skúsenosti ale vieme, že pri lepších bicykloch sú dnes rozdiely pre bežného jazdca skoro nepoznateľné. Aj tak ale apelujeme na to, nech si hlavne 29" (najlepšie ale všetky rozmery) nechávate pravidelne skontrolovať a dotiahnuť.

TIP č. 2
Uvažujete nad tým, aký veľký zdvih vidlice, poprípade aj rámu zvoliť? Predstavte si, že 29" kolesá poskytujú pocit malého pasívneho odpruženia. 100 mm vám bude pri 26" pripadať úplne inak ako pri 29", predovšetkým ak majú objemnejšie plášte.

2.3 Vyberám podľa svojej techniky a skúseností

Čiastočne sme niečo z tejto časti načali v odsekoch vyššie. Takže poďme si to pekne zhrnúť. Považujete sa za bežného hobby jazdca, aktívneho človeka v plnej sile máte už niečo najazdené? Potom vás bezpochyby najväčší priemer poteší najviac a užijete si jeho prednosti. Jazda bude pohodlná a istá, len tak niečo vás nevyvedie z miery, vyššiu hmotnosť veľkých kolies nepocítite. Pokiaľ sa do tejto pomyselnej kategórie jazdca chcete ešte len dostať a ste doteraz zvyknutí na starú školu v zmysle 26", zvážte 27,5". Zmenu veľkosti vám garantujeme, že skoro nespoznáte. Čo však poznáte bude lepší jazdný komfort, akcelerácia a stále veľmi priaznivá váha a ľahké, živé ovládanie. To vám uľahčí vypilovať techniku ​​jazdy. Kolesá s veľkosťou 27,5" vám bezpochyby pripadnú najviac univerzálne a ťažko vás nejako nemilo prekvapia.

TIP č. 1
Spomínané vlastnosti berte iba orientačne. Veľmi totiž záleží aj na geometrii rámu o celkovej váhe bicykla. Snažíme sa vám priblížiť ten najrýdzejší štandard, klasiku, s ktorou sa stretnete u nami predávaných značiek.

2.4 Vyberám podľa toho, ako hovoria čísla

Ľahšie vypletané kolesá dovoľujú lepšie akcelerovať a znižujú celkovú hmotnosť biku. Keď by ste vzali rovnaké výplety všetkých troch dostupných priemerov a porovnali ich zistíte, že hmotnosť bicykla s rozmerom 27,5" je iba o 5% vyššia v porovnaní s 26", zatiaľ čo 29" koleso je oproti 27.5" ťažšie o ďalších 7%. Zaujímavé je, ako váha pri takej malej zmene rastie že? Pri zrýchľovaní platí, že každý ušetrený gram vám pomôže ísť o niečo rýchlejšie a s menšou námahou =)

Podobne sa čísla menia aj pri prekonávaní prekážok, ale naopak v prospech dvadsaťdeviatok. Posúďte opäť, ako hovoria čísla - 29" koleso šesťcentimetrovú hranatú prekážku prekoná o 14% efektívnejšie a ľahšie ako 26" koleso, v prípade kola 27,5" je to 9,8% oproti 26".

A aká je styčná plocha s terénom, ktorú spomíname v predchádzajúcich odsekoch pri jednotlivých priemeroch? 26" sa dotýka zeme približne na 6 cm, 27,5" už dokonca na 8 cm a 29" ešte o 1 cm poskočí vo svoj prospech. A ako už viete, kde je viac priľnavosti, tam je viac trakcie. S ňou súvisí aj istota a stabilita jazdca na bicykli.