Ako si vybrať bicykel

 

Chcem si kúpiť bicykel, ako si vybrať?

My všetci, ktorí pracujeme pre bicykleKšport.sk, žijeme cyklistikou a robíme všetko pre to, aby ste si jazdu na bicykli čo najviac užili. Ponúkame bicykle pre všetky druhy cyklistiky a jazdcov všetkých výkonností.

       Výber bicykla je dobré začať otázkou kde a ako chcete jazdiť? Čo od bicykla očakávate? Podľa toho zvoliť vhodnú kategóriu a až potom sa zamerať na konkrétne modely prípadne vhodné osadenia. Výber správnej veľkosti je tiež veľmi dôležitý. Bicykel môže byť ten najlepší, ale ak je pre Vás príliš veľký alebo malý, tak vás pri dlhších jazdách budú bolieť kolená, chrbát a bicykel bude ťažko ovládateľný. Každý človek je iný a má iné predstavy a požiadavky, preto univerzálna odpoveď ako vybrať správne bicykel neexistuje. Od toho máme na našej predajni skúsených predajcov, ktorí Vám dokážu ponúknuť  zo širokej ponuky značiek Scott, Author,Kellys  ten pravý bicykel pre Vás, s ktorým bude jazda na bicykli radosť!

        Či už vyberáte bicykel pre seba alebo kohokoľvek iného, musíte presne vedieť, čo od neho bude jazdec očakávať. Kde bude bicykel najčastejšie jazdiť? Aké bude najčastejšie použitie? Bude to víkendovka alebo každodenný spoločník? Či snáď vôbec neviete, pretože s cyklistikou začínate? Položte si tieto otázky, zamyslite sa nad nimi a potom sa môžeme vrhnúť na rozdeľovník ...

Chcem zistiť, či je vhodný:

 

1. Horský bicykel s odpruženou prednou vidlicou

 

     

Bezpochyby najpopulárnejšia cyklistická kategória osloví každého s aspoň trochu dobrodružným srdcom a záľubou v aktívnom živote, ktorý predstavuje častý pobyt v prírode. Lesné cesty a chodníkypoľné cesty aj jednoduchšie singltreky sú doménou pevných horských bicyklov tzv. Hardtailov . A jasné, nestratíte sa ani na ceste alebo na asfaltovej cykloceste, kde ale dominujú trekingové, crossové a predovšetkým cestné bicykle, ktorým ťažko "uvisíte". Naopak, v ľahkom teréne budete kráľom vy!

Hardtaily definuje pevný rámodpružená predná vidlica (lacnejšie pružinová, drahšie vzduchová), najčastejšie kotúčové brzdy, rovné široké riadidlá, zodpovedajúci počet prevodov, a vypletená kolesá s priemerom 29 ", 27,5" alebo dnes už raritne 26 ". Rovnako koncipované sú aj dámske horské bicykle, ktorých pevný rám má viditeľne nižšiu hornú rámovú trubku.

 vhodné

- ľahký terén

- nespevnené cesty

- lesné a poľné cesty

menej vhodné

- cesty

- mesto

TIP
Stojí za to priplatiť si za karbón? Nezabudnite, že vstupné karbónové modely využívajú nižšiu radu komponentov! Hliníkový variant za rovnakú cenu bude pravdepodobne v plnej "náloži". Váhovo sa oba bicykle často dorovnajú. Vyššia karbónová rada, to už býva iná pesnička. Takéto biky sú pripravené aj na pretekárske využitie a vážia pokojne o 3 kg menej ako základný model.

.

Ponuku pevných horských bicyklov alebo ak chcete hardtailov nájdete tu: Horské bicykle-predné odpruženie


 

 2. Horský bicykel celoodpružený

                                                                                
 

Tam, kde pevný horský bicykel nestačí, uspokojí svojho jazdca " full ". Prináša väčšiu mieru komfortu a je pripravený pre zdolávanie náročnejšieho terénu - koreňových alebo kamenistých pasáží. Jazda na ňom môže priniesť väčší adrenalín a vyblázniť sa dá skvele v trailcentre alebo Bikeparku podľa jazdeckých skúseností. Rozdelenie takýchto bicyklov je hlavne podľa zdvihov a geometrie - XC (100-120mm), Trail (120-140mm), All-mountain (140-160mm), Enduro / Freeride (160-180mm), Downhill(180-200mm). Čím vyšší je zdvih, tým náročnejší terén bike s istotou zvláda. Zároveň sa ale stáva menej vhodný na bežné jazdenie, pretože široké plášte s vysokým dezénom majú vyšší odpor, bicykel je ťažší a "hojdá". Tzn. prepružuje pri šliapaní.

Kvalitný celoodpružený horský bicykel vždy znamená väčšiu investíciu. Jazdec by sa mal pripraviť, že sa o taký bicykel musí tiež starať. Zanedbaná údržba alebo zlé nastavenie môže z najlepšieho biku urobiť podpriemerný bicykel!

 vhodné

- ľahký i ťažký terén

- trail centrum

- nespevnené cesty

- lesné a poľné cesty

nevhodné

- cesty

- mesto

TIP
Celoodpružený bicykel možno jednoducho premeniť na hardtail, ak tlmič disponuje Lock-outom (uzamknutím jednotky). Ľahko potom dôjdete a vystúpite k začiatku vášho obľúbeného trailu. Nastavenie oboch pružiacich jednotiek ostatne úplne kľúčovo ovplyvňuje jazdné vlastnosti bicykla. Manuál výrobcu, ako všetko štelovať, rovnako dobre ako stajňový mechanik, vždy pomôže!

.

Ponuku celoodpružených horských bicyklov, tzv.full nájdete tu: Horské bicykle celoodpružené


 

3. Crossový / trekingový bicykel

    https://www.bicykleksport.sk/image/catalog/SZW_3249_592.jpg


 

Crossový alebo trekkingový bicykel stojí za zváženie ak cítite, že terénne schopností horského bicykla nevyužijete . Sú skvelou voľbou hlavne pre cykloturistiku, kedy jazdec kombinuje spevnené a nespevnené cesty s kilometrami cyklotrás. Koncepcia crossových a trekingových bicyklov je veľmi podobná, crossové bicykle sú vhodné pre športovo založených jazdcov, trekkingové na pokojnejšiu jazdu a praktickú stránku vďaka doplnkom, ako sú blatníky, nosič, svetlá a ďalšie vybavenie, vďaka ktorému sa hodia aj ako dopravný prostriedok medzi mestami . Rovnako sú na tom aj dámske bicykle charakteristické nízkym rámom.

 Crossový a trekkingový bicykel definuje rám podobný horskému bicykluodpružená predná vidlica s malým zdvihom pre zvládnutie ľahkého terénu a kolesá s úzkymi plášťami s priemerom 28 " - teda rovnako ako u cestných bicyklov. Posed je komfortný, vzpriamený a neunavuje ani na celodenných výjazdoch, na ktoré sa tieto prevažne cykloturistické bicykle skvele hodia.

vhodné

- cyklotrasy

- mesto

- lesné a poľné cesty

menej vhodné

- náročnejší terén

TIP
Výhodou trekingových aj crossových bicyklov  môže byť aj praktická stránka, vďaka úchytom pre ďalšie doplnky - brašne, nosiče, držiaky máp a iné. Priaznivci bikepackingu si tak prídu na svoje.

.

Ponuku crossových a trekingových bicyklov nájdete tu: Crossové a trekingové bicykle


 

 

 

4. Cestný bicykel

    https://www.bicykleksport.sk/image/catalog/EE6nlkCWsAEh9VT.jpg

Hovorí sa, že cyklistika je len jedna ... Áno reč je o cestných bicykloch. Každý s vášňou pre rýchlosťľahkosť pohybu a športové výkony by mal cestný bicykel zvážiť, pokiaľ mu jazda v teréne nič nehovorí.  Ak  vám pripadá, že sú si cestné bicykle všetky podobné, ste na omyle! Tu platí, že rozdiely v milimetroch môžu hrať veľkú rolu. Čo je nemenné sú aspoň kolesá s úzkymi, hladkými plášťami s priemerom 28 "(700C). Lacnejšie bicykle cca. do 1000Eur sú všeobecne zamerané viac na komfort a pohodlie, posed a ovládanie nie je striktne závodné. Drahšie modely ale nemusia nutne priniesť horší komfort vďaka pokročilému spracovaniu a pružným vlastnostiam karbónu.  Napriek tomu ide všeobecne o športovejšie modely, čo spoznáte hneď pri nasadnutí a prvom šliapnutí do pedálov, kedy je cítiť, ako chce bicykel ísť, presnejšie doslova vystreliť vpred!

vhodné

- cesty

- asfaltové cyklotrasy

 menej vhodné

- všade mimo pevnú cestu

TIP
Ak túžite po cestnom bicykli, ale zistíte, že vám športový posed vadí aj kvôli riadidlám "baranom", nevešajte hlavu - je tu riešenie! Fitness bicykle sú od cestných odvodené  a jazdia so  šikovným jazdcom podobne rýchlo, ale majú rovné riaditka ako krosový bicykel, takže posed je vzpriamenejší a pohodlnejší.

.

Ponuku cestných bicyklov, tzv.žiletek nájdete tu: Cestné bicykle


 

5. Gravel / cyklokrosový bicykel

    https://www.bicykleksport.sk/image/catalog/UXO5QWU6PIITVJMBS3SI_prvw_1821979.jpg


 

Koncept cestného bicykla, ktorý si poradí aj mimo asfaltovej cesty má svoju závodnú podobu – cyklokrosový bicykel a rekreačno dobrodružnú podobu - Gravel bike . Cyklokrosové stroje často nie sú pre bežné jazdenie moc pohodlné (sú veľmi tuhé a pomerne krátke), preto okrem závodného použitia vždy odporúčame gravel, ľudovo "štrkolet".  Na takomto bicykli nájdete všetky známe prvky z cestného bicykla, takže barany, 28 "kolesá a cestné alebo špeciálne gravel sady pohonov. Širšie a odolnejšie sú plášte s hrubším dezénom a komfort pre jazdu v teréne môže poskytovať aj špeciálne riešenie "mini" odpruženie vidlice či predstavca alebo pružné vzpery zadnej stavby. S Gravel budete jazdiť rýchlo, ako na ceste, tak v ľahkom teréne, ale komfort horského bicykla mimo pevnej cesty samozrejme nečakajte. Gravel tiež môže byť skvelý "Zimák" – druhý bicykel do nepriaznivých podmienok, keď cestná leštenka odpočíva v garáži.

vhodné

- cesty a cyklotrasy

- spevnené cesty s horším povrchom

- poľné a lesné cesty

menej vhodné

- rozbitý terén

TIP
Komfort "štrkoletu" môžete jednoducho zvýšiť výmenou jediného komponentu - karbónovej sedlovky, pokiaľ ju bicykel už nemá. Tieto sedlovky ľahko pružia a lepšie pohlcujú vibrácie.

.

Ponuku gravel bikov zvaných štrkolety a cyklokrosiek nájdete tu: Gravel a cyklokrosové bicykle


 

6. Mestský bicykel

    https://www.bicykleksport.sk/image/catalog/nostalgic1.jpg


 

Po meste sa dá jazdiť štýlovo, prakticky a hlavne bezpečne. Bicykel ako dopravný prostriedok dáva úplný zmysel hlavne v dnešnej dobe plnej zápch a večne preplnených ulíc automobilmi. Často sa tak stáva, že bicykel v meste zastáva úlohu jedného z najrýchlejších dopravných prostriedkov. Tak nechajte auto doma, prevetrajte hlavu a urobte niečo pre svoje zdravie!

Jednoduchý vzhľad, praktické doplnky, rýchlo plášte a veľmi pohodlný, vzpriamený posed, vďaka ktorému máte dobrý výhľad na cestu aj cez autá, robia z mestského bicykla perfektného spoločníka. Že niektoré mestské bicykle nemajú na prvý pohľad prehadzovačku, môže znamenať, že disponujú prevodovkou v náboji zadného kolesa, preto vždy sledujte špecifikáciu, nech nekúpite bicykel s jedným prevodom, ktorý vám nemusí stačiť, ak budete jazdiť strmými ulicami do kopca. Cyklistky poteší veľký výber štýlových bicyklov s nízkym rámom, ktorý dovolí krasojazdu v sukni bez pohoršenia okolia!

vhodné

- cesty a cyklotrasy

- mesto

menej vhodné

- všade mimo pevnú cestu


 

Ponuku mestských bicyklov nájdete tu: Mestské bicykle


 

7. Elektrobicykel

    https://www.bicykleksport.sk/image/catalog/E-bike/scott-strike-eride-920-aufmacher.jpg


 

Elektrickú asistenciu môžete zvážiť aj keď máte dobrú kondíciu, ale máte radi celodenné výjazdy do prírody aj v horskom teréne. Zvládnete oveľa viac kilometrov, uvidíte oveľa viac prírody a krásnych výhľadov a o to predsa ide... Alebo ak kamarátom nestíhate alebo naopak vás nestíha partnerka, nemáte čas makať na svojej kondícii a predovšetkým ak máte pohybový hendikep a sily navyše sa hodia. Veľkou výhodou je, že väčšina dnešných moderných elektrobicyklov sa správa podobne ako bežné bicykle a delí ich iba váhový rozdiel . Motor a akumulátor dohromady vážia niekoľko kg, preto celková váha môže bežne presiahnuť 20 kg. Neľakajte sa, to je naozaj štandard ...

Najpopulárnejší variantom aj vďaka ideálne rozloženej hmotnosti je použitie stredového pohonu a akumulátora na / plne integrovaného v spodnej rámovej trubke. Lacnejšie elektrobicykle majú pohon riešený motorom v náboji a batériu na nosiči alebo medzi sedlovou trubkou a zadným kolesom. Nevýhodou býva horšie vyváženie a niekedy menej citlivé dávkovanie výkonu. Toto riešenie je skôr vhodné pre mestské elektrobicykle.

 Vybrať vhodný typ elektrobicykle môžete aj podľa ostatných kategóriíktoré v tomto sprievodcovi uvádzame .

 

 

Ponuku elektrobicyklov nájdete tu: Elektrobicykle